Er du bliver mobbet?

Ifølge resultaterne af en undersøgelse præsenteret pÃ¥ den Ã¥rlige konference for den britiske psykologiske samfund i April 2005, mere end en ud af otte mennesker indrømmer, at de bliver mobbet pÃ¥ arbejdspladsen og ganging op mod boss – ofte en mellemleder – er stigende. Men hvad er ‘mobning adfærd’, og hvordan kan du fortælle, hvis du selv er at blive mobbet?

Ifølge fagforeningen AMICUS i deres publikation ‘ mobning pÃ¥ arbejdspladsen: hvordan man takler det ‘, typen af arbejdssteder, hvor mobning mere udbredt er dem, hvor en eller flere af følgende faktorer findes:

• Et yderst konkurrencepræget miljø

• Frygt for redundans eller reduktions

• Frygt for ens position af beskæftigelse

• En kultur af fremme sig selv ved at sætte kolleger ned

• Misundelse blandt kolleger

• En autoritær stil af ledelse og tilsyn

• Hyppige Organisationsændring og usikkerhed

• Lille eller ingen deltagelse i spørgsmål, der vedrører arbejdspladsen

• Mangel på uddannelse

• De-skilling

• Ingen respekt for andre og/eller påskønnelse af deres synspunkter

• Dårlige samarbejdsrelationer i almindelighed

• Nogen klar offentliggjort og godkendt adfærdskodekser

• Overdreven arbejdsmængder og krav til mennesker

• Umuligt mål eller frister

• Ingen procedurer eller politikker til at løse problemer

At blive mobbet er en isolerende oplevelse. Det har tendens til ikke at drøftes Ã¥bent, hvis dette øger risikoen for yderligere mishandling, og fordi “mÃ¥l” ofte føler sig flove over at drøfte det med kolleger i tilfælde af deres faglige troværdighed er spørgsmÃ¥lstegn. Selv den mildeste form af intimidering kan være meget foruroligende, og da det intensiverer over tid, effekten pÃ¥ offeret kan være alvorlige.

Tidlige advarselstegn af at blive mobbet omfatter:

• ‘Dette forhold er anderledes end noget jeg har oplevet før’

• ‘Jeg er vedvarende fik pÃ¥ uden god grund”

• ‘Mit arbejde er for evigt kritiseres, selv om jeg ved mine standarder ikke har gled’

• «Jeg begynder at sætte spørgsmålstegn ved min egen evne»

• “Jeg spekulerer pÃ¥, hvis alle disse fejltagelser er virkelig min egen skyld”

• ‘Min vejleder er anmassende og konstant uhøflig’

• “Min chef konstant latterliggøre mig foran mit team”

• ‘ Jeg ønsker ikke at gÃ¥ i arbejde længere. Det gør mig syg ‘

Det er ikke usædvanligt at høre klager fra enkeltpersoner, deres faglige kompetence er blevet sat spørgsmÃ¥lstegn ved deres kolleger eller ledere. Disse angreb kan være Ã¥benlys handlinger som en offentlig ‘dressing ‘ for arbejde fejl eller skjult adfærd som cirkulerer rygter eller sladder, der synes at sætte spørgsmÃ¥lstegn ved den enkeltes evne. Et vanskeligt omrÃ¥de er hvor dette omfatter “ikke-handling” – for eksempel ikke giver anerkendelse og/eller godkendelse for et godt stykke arbejde, eller ikke beder om en udtalelse fra den person, der er klart bedst kvalificeret til at fastsætte, at input. Disse omrÃ¥der er ogsÃ¥ meget vanskeligt for mÃ¥l af mobning at rejse, som de sætte spørgsmÃ¥lstegn ved deres egen gyldighed.

Eksempler på mobning adfærd

Bøller vil typisk:

• Gøre livet på arbejdspladsen konstant vanskeligt for deres mål

• Stille urimelige krav: konstant kritisere

• Insistere på, at deres måde at udføre opgaver, er den eneste måde

• Råbe på ofrene, offentligt, for at få tingene gjort

• Give instrukser og derefter ændre senere dem uden nogen åbenbar grund

• Fordele opgaver, som de ved, at personen er i stand til at opnå

• Nægte at uddelegere når det er hensigtsmæssigt

• Ydmyge deres mål foran andre

• Blok forfremmelse, nægter at give rimelig vurderinger eller nægte at godkende lønstigninger eller bonus awards

• Udelukke offer fra møder eller andre legitime forretningsmæssige aktiviteter

• Konstant gøre angreb på professionalisme eller personlige kvaliteter af deres mål

Personlige angreb

Ud over at angribe en persons arbejde kan rolle, mobning adfærd også omfatte handlinger og erklæringer, der er beregnet til at underminere dem personligt, for eksempel hvor nogen har en interesse, der er let at latterliggøre; eller ved at gøre kommentarer relateret til fysiske egenskaber såsom deres højde, vægt, tøj eller frisure – alle er klart uhensigtsmæssige i et arbejdsmiljø og kan underminere den person stående på arbejdspladsen.

Isolation

Social isolation og dens virkninger bør ikke undervurderes. Det minder om legepladsen og kan være lige sÃ¥ elendig og ydmygende for voksne, da det er for børn (hvis ikke mere sÃ¥, som det kan bringe deres levebrød). Tvungen social isolation af en person inden for en gruppe kræver ogsÃ¥ enormt mod for enhver ét gruppemedlem til at bryde rækker med deres ‘mobning’ kolleger og deraf følgende latterliggørelse og afvisning. NÃ¥r disse situationer ske, uanset af hvilken grund, er de typisk meget svært at stoppe.

Overanstrengelse

Overanstrengelse i mobning forstand, indebærer indførelse af meget urealistiske tidsfrister, hvor folk er effektivt bevidst ‘ op ‘ til at mislykkes. Dette kan ogsÃ¥ vises som “mikro forvaltning”, hvor hver punktum og komma, bolt, møtrik og skrue kontrolleres sÃ¥ ofte at inkompetence eller manglende evne til bevidst antydes.

Mobning af underordnede

Mobning af underordnede kan tage mange former såsom ikke levere meddelelser, skjule noter, ændre dokumenter, bortset fra folk fra sociale grupper, eller ikke levere papirer for møder til tiden – som alle er designet til at gøre den mobbet manager synes inkompetente.

Destabilisering

Folk, der bevidst destabiliseret føler at de har mistet kontrollen over deres arbejdsmiljø, og som følge heraf har ophørt med at være i stand til at udføre deres opgaver i en afslappet måde uden at blive truet. I stedet lever de fra dag til dag som de kæmper for at genvinde en holdning af normalitet, ofte uden held.

Arbejdspladsen adfærd såsom åbenlyse uoverensstemmelser i fordelingen af belønninger, ulige håndhævelse af normer, tilbageholde privilegier, ændre mål uden advarsel, eller at bryde aftaler, fører også uvægerligt til ekstreme ubehag for computerinput pågældende.

Så for at opsummere, omfatter mobning adfærd åbenlys handling som råber og råber; skjult handling som rygte og sladder; ikke-handling som bevidst undlade at medtage enkeltpersoner i drøftelserne; eller en mere generel passivitet, negativ indvirkning på ofrets situation (eller sikkerhed) på arbejdspladsen – som alle kan være meget smertelige for computerinput involveret, og kontraproduktivt for deres arbejdsgiver.

Om forfatteren

Carole Spiers kombinerer tre roller i tv-journalist og corporate manager udfordrende inden for stress management og medarbejdernes trivsel.

Med 20 år som en top industri guru på stresshåndtering og trivsel, Caroles energi og dynamik strækker sig til at yde professionel kommentar til medier, herunder tv (BBC, ITV, himmel, ABC, CNN), udskrive (Sunday Times, Daily Telegraph, handel og professional tidsskrifter) og utallige radiointerviews.

En succesfuld iværksætter, selv, Carole er grundlægger og MD af Carole Spiers gruppe – en dynamisk, niche rådgivning og Storbritanniens No. 1 leverandør af stresshåndtering og medarbejder trivsel fra shop floor til bestyrelseslokalet

En tidligere formand for International Stress Management AssociationUK, Carole var medvirkende til oprettelse af National Stress Awareness Dayâ„¢. Carole fungerer som en ekspert vidne om Stress risikovurdering ved domstolene, og er forfatter til Tolley’s ‘hÃ¥ndtering af Stress pÃ¥ arbejdspladsen’.

Gratis særberetning

Kontakt os for at modtage vores gratis særberetning ‘The ti mest hyppigt stillede spørgsmÃ¥l om Stress’ behage email sb@carolespiersgroup.com

For mere information om CSGS tjenester, herunder interne og offentlige uddannelse, stress politik, stress revision, risikovurdering, fremmøde management, rehabilitering støtte, post traumer støtte, mediation, uvildige undersøgelser, ekspert vidne, landsdækkende medarbejder rådgivning team, coaching og mentoring tjenester, bedes du kontakte os:

Carole Spiers gruppe

Internationale stresshåndtering & medarbejder trivsel rådgivning

Gordon House, 83-85 Gordon Ave, Stanmore, Middlesex. HA7 3QR. UK

Tel: +44(0) 20 8954 1593 Fax: +44(0) 20 8907 9290

E-mail: info@carolespiersgroup.com www.carolespiersgroup.com

Hvis du gerne vil bestille Carole som en hovedtaler eller konference stol pÃ¥ din næste konference – tjek www.carolespiersgroup.com/mediaenquirysheet.php

Dette indlæg blev udgivet i Generelt. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *