Stresset? Det kan være dit Job

“Jeg er stresset.”
Hvis du befinder dig tænker– eller siger–dette til dig selv på en regelmæssig basis, kan du have et reelt problem på hænderne. Job og karriere-relaterede stress har været stigende i de seneste år, som erhverv bliver mere komplekse, og arbejdstagere er at tage mere og mere ansvar. I virkeligheden, stress på arbejdspladsen er nu betragtes som en erhvervssygdom. Mange medarbejdere gennemgå stress som en normal del af deres job, men nogle oplever det mere alvorligt end andre, til det punkt, at de har brug for tid væk fra arbejdet.
Ifølge en undersøgelse foretaget af Bureau of Labor Statistics, er ekstrem arbejdsbetinget stress klassificeret som en “neurotisk reaktion på stress.” Der var mere end 3.500 sådan sygdom tilfælde rapporteret i 2003. Den mediane fravær fra arbejdet for disse sager var 23 dage, mere end fire gange niveauet for alle ikke-fatalt arbejdsskader og sygdomme. Og mere end to femtedele af tilfældene resulterede i 31 eller flere tabte arbejdsdage, sammenlignet med en femtedel for alle skade og sygdom tilfælde.
Ikke overraskende, synes niveauet af stress på arbejdspladsen at være bundet direkte til arbejderens besættelse. I virkeligheden, bare fire brancher tegnede sig for størstedelen af arbejdsbetinget stress tilfælde: tjenester (35 procent), fremstillingsvirksomhed (21 procent), detailhandelen (14 procent), og finans, forsikring og fast ejendom (12 procent).
I almindelighed, havde funktionærer erhverv en højere andel af stress tilfælde end både blå-krave og service erhverv kombineret. Ledelses- og professionelle erhverv, med 16 procent af sagerne, og tekniske-, salgs- og administrative støtte erhverv med 48 procent, havde de højeste andel af arbejdsbetinget stress tilfælde.
Og der synes at være en sammenhæng mellem stress og en arbejders sex. For hver stressbetinget sygdom med en kvinde, involverede to tilfælde en mandlig.
Hvis du er stresset, skal du se på måder at reducere stress, før det har en negativ effekt på din sundhed. Høje niveauer af stress, over tid, kan føre til søvnproblemer, forhøjet blodtryk og andre fysiske problemer.
Hvis du tror dit arbejdsmiljø er for stressende, bringe emnet med din chef eller arbejdsgiver. Se, hvis der ikke er anden måde at reducere din arbejdsbyrde, eller at tage væk et par ansvar således at du ikke føler dig overvældet på jobbet. Hvis du føler dig selv at få stresset på arbejdet, prøve at slappe af og trække vejret langsomt og dybt for et par minutter og se, hvis dette ikke berolige dig ned.
Væk fra arbejde er motion en stor stress reducer. For mange mennesker er en rask gåtur om aftenen nok til at slappe af dem efter en hård dag på jobbet. Jeg har fundet, at yoga virker underværker for mig efter en anspændt arbejdsdag. Efter en halv time laver yoga udgør og åndedrætsøvelser, jeg føler forfrisket, og jeg sover meget bedre om natten. Andre folk slappe af ved at spille sport, eller socialt samvær med venner eller lege med deres børn.
Uanset hvordan du lindre stress, bare gøre det. Du vil føle sig meget bedre, både fysisk og mentalt. Og hvis du ikke kan finde en måde at styre din stress niveauer på arbejdspladsen, du måske nødt til at tænke på at finde et andet job.

Dette indlæg blev udgivet i Generelt. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.